torsdag 22. september 2011

Tromsøtur tirsdag

Gubben og jeg dro med buss til Tromsø.
(Dro hjemmefra i halv seks-tida om morgenen!)
Der dro vi hver til vårt, jeg tok
bybussen til Jekta,et kjøpesenter 
ikke langt fra flyplassen.


Her er utsikten fra bussholdeplassen
utafor Jekta. De holder på å grave
for å lage ett eller annet...


Dette er bussholdeplassen utafor Jekta.
Her kom jeg i snakk med en mann som
var hjertens enig med meg om dumme
forordninger gitt av urbane
 lovskrivere...

Jeg var skuffet over Jekta og Coop,
svære firkantige bygg hvor man gikk
og gikk og ikke fant noe som helst.
Da jeg kom til kassa på Coopen sa
jeg noe stresset (og iltert) at jeg
ikke fant noe av det jeg skulle ha,
ikke engang ei flaske med vann!


Men jeg kom meg da tilbake til byen.
Dette er fra gågata.


Midt på bildet satt en ung mann
og sang og spilte.


Han sang på tysk: Han hadde vært rundt
in den ganzen Welt, ohne Geld...
Jeg måtte jo gi ham noen kroner,
mens jeg kommenterte: "Ohne Gelt..."
Den unge mannen takket for pengene
 og at jeg hadde lyttet til teksten!


Det viste seg at gubben også hadde
snakket med den unge mannen (som
forøvrig trodde gubben min var
 fra Sveits!!!).
Han sa at han syns alle gatesangere
sang på engelsk, så nå ville han
gjøre noe med det, derfor sang han
på tysk!


Det hang fine blomsterkrukker langs
gågata.


Blomstrende petunia!
Det var også veldig ryddig og rent
i bygatene!


Folk syklet eller gikk, og tidvis var
det mange ungdommer som gikk forbi.
Skolene er jo i gang igjen...


Fra Torget,
Nordlyskatedralen  Ishavskatedralen
i bakgrunnen. (berit, takk for korrektur!)


For dem som ikke har sett dette,
løp og kjøp!


Byen forundrer stadig!
33 kontorer i en liten bygning!?


Ei kråke leser skilt...


...og blir rimelig forskrekket:
"Hvem? Jeg?"


Tja...


...mye fin informasjon, men til opplysning 
for folk utenfra: Fauske er endestasjon
for togene sørfra!


Enda har ikke høsten tatt blomstene!


Bussholdeplassen nede ved brygga,
der går det busser til og fra byen.
Vår buss går helt til Alta, den går
fra Tromsø kl. 16.oo.


Jeg fikk handlet litt også.
Takk for denne gang, Roald Amundsen!

Ingen kommentarer: