lørdag 24. juli 2010

Dronning?

Hva?
*
En noe dramatisk form har funnet
sin plass i mitt stuevindu!


Jeg kaller henne for "Nattens dronning",

men vet ikke om det medfører riktighet.
Hun kommer fra Russland via en stikling,
og jeg har delt henne ut i øst og vest!
Hun blomstrer om natten!



Flere blomsterknopper!




Knoppen kommer ut fra en bladside!



Man ser tydelig nerven i bladet
som knoppen kommer fra...




Det var massevis av knopper,
men mange blir kastet!
Hun vet tydeligvis hva hun kan klare.



Bak gardinet var det enda en stor knopp!
Sist hun hadde knopper, stod hun i
badekaret sammen med andre planter,
fordi vi var reist på tur.
Hun tålte ikke flyttingen til vinduet,
og kastet alle knoppene!
*
En gang før hadde hun en knopp.
Den ble diger som dagene gikk.
En morgen vi stod opp,
hadde hun blomstret ferdig,
blomsten var begynt å visne,
men duften hang tungt igjen...
*
Men denne gangen blir det nattevåk!







10 kommentarer:

Rigmor sa...

Vilken fantastisk blomma, har aldrig sett något liknande! Tydligen är det fler än jag som släpar hem blommor från andra delar av världen...
Ha´en bra lördag!!

Unknown sa...

Wow en så ovanlig planta du har där, och så intressant att blommorna kommer direkt från bladen!
Jag hade gjort samma sak, suttit uppe hela natten och väntat med spänning på att få se blomman :-)
Du glömmer väl inte att ta foton så vi får se också, som inte kan sitta hemma hos dig och nattvaka?
Klem
Susanne

Guro sa...

Jøss! Du må virkelig hå med dæ kamera på nattevåkinga

Petrinetrollmor sa...

Du verden så spennande ! Alt du får til å spire og gro !

Håper at finværet snart kjem til dokke. Vi har hatt to fine sommardagar her på Møre. Og det skal visst kome fleire. No har eg heilt gløymt det tunge og våte som har vore.

agge sa...

Åååå en sån har jag haft , men det är några år sedan. Jag fick aldrig några blommor på den men när min son tog över den när jag flyttade så fick han ganska omgående några blommor.....gissa om han var mallig! Den är verkligen jättehäftig! Kram,Agneta.

Anonym sa...

For en spennende plante. Du får alt til spire og gro.
Venter i spenning på bildet av blomsten.
Ønsker deg en fortsatt fin helg.
Klem fra Mio

medina sa...

DEt var en merkelig plante. Du sitter vel oppe og våker i natt? kanskje det blir bilde i morra.

Birgitta sa...

Vilken fin blomma. Hoppas du får många blommor som slåt ut.
Önskar dej en fortsatt skön sommar.
Kram Birgitta

Black Iris sa...

Den här kommer jag ihåg att min mamma hade en gång för länge sen men jag fick nog aldrig se den blomma.
Häftig är den i alla fall.

Kram Maidi

Lillys stick o syhörna. sa...

Spännande blomma. Hoppas du kan hålla dig vaken så du kan få den på
bild.
Ha de gott.
Lilian