torsdag 27. oktober 2011

Frøsamling...


Frøbelger - det hører høsten til...
Men det er et skrekkelig arbeid å
 dele alle belgene, og få ut frøene
som bor på hver sin side av et
slags "pergamentpapir"!


Her ser dere midtpartiet inni belgene.
Nydelig plass til hvert frø på
begge sider!


Frø jeg har fått ut...


På et kaffefilter har jeg skrevet
navnet på planten.
Den har mange navn!

Ordet "Sandefjording" minner meg
om at planten opprinnelig kom
til Kvænangen via tante som fant
den utafor et gjerde i Sandefjord!
Jeg fikk frø av henne, selvsagt!


Mange frø for flere år framover!
Det kan jo komme uår!
Jeg har frø fra mange sorter planter.
(Det er menneskelig å hamstre!)


Augustprimulaen er tørr og fin.
Nå står den for tur til å avgi frø.


Og et lite frø til benytter seg av at
matmor ikke sitter og strikker.
Noe så avslappet!
Føttene og halen står i fare for
å skli ned på golvet!
Til slutt:
Duken har mamma sydd for
mange (over 50) år  siden,
den minner meg om henne.

Ingen kommentarer: