tirsdag 4. oktober 2011

Kusinetreff i Honningsvåg

Dette er kusina mi utenfor
vandrerhjemmet i Honningsvåg!
Hun og ei venninne kom med bil
fra Harstad. De overnattet hos
oss, og jeg ble med dem til
Honningsvåg fredag.


Vandrerhjemmet er det røde huset.
Det hadde visstnok vært bolighus
for arbeiderne ved en sildoljefabrikk
tidligere.

Nå arbeidet det utlendinger i
resepsjonen og ellers på
vandrerhjemmet.
Der var det billig å bo.
600 kr for to netter med frokost
pr person.


Etter en tidlig frokost lørdag dro vi
først på kirkegården.
Venninna til kusina mi var opprinnelig
fra Honningsvåg.
Hun hadde graver å se til her.
Kusina mi og jeg hadde en onkel
og hans kone begravet her,
og vi besøkte den graven.


Et utsnitt av kirkegården.


Kirka var gammel, den var det eneste
huset som ikke ble brent her under
evakueringen.
Etter krigen, da folk kom tilbake,
bodde de i kirka til de hadde fått reist
boliger.
Kirka betød mye for folk, så det
ble store protester da de ble forespeilt
å få bygd ei ny og større kirke.
Gammelkirka skulle stå!


Etterpå gikk vi ned til hurtigruta
som akkurat kom...


Richard With...


Et glimt av reisende.
Horder av dem stod ved
utgangen, de skulle ut i byen
og/eller til Nordkapp.


For sikkerhets skyld: HURTIGRUTEN...


Og innendørs var det svære
malerier!


Fiskere...


Nydelig...


Jeg hastet etter de andre,
og min kusines venninne var plutselig
omgitt av drøssevis av sine kusiner!
Min kusine og jeg valgte å gå og se
byen imens!


Fra hamna...


Her også...


Dette oppslaget stod på
vinduet til Vinmonopolet.


Garanti om hurtig ekspedering:
På skiltet på veggen står det:

Vinmonopolet
kundeparkering
max 15 min.


Her var det forøvrig
parkering forbudt.
Kanskje er det derfor bilene står en
etasje opp?



Men like ved siden av står det to
sneskutere som reglene ikke
ser ut til å gjelde for...
Pussig.


Så måtte jeg ta bilder av Honningsvågs
rundkjøring! Den eneste, forstod jeg...
Men den var nesten umulig å få øye
på hvis du ikke hadde kjørt
over den et par ganger... hehe!


På tur hjem, etter et par tunneller,
lette vi etter er fin fjære med
steiner til å plukke med oss.


Nydelige farger, men ikke trær.


Her er ei fin fjære.


Med nydelig utsikt...


Tro om det var her gubben og
 jeg stoppet for noen år siden?


Bak oss...


...hadde noen...


...skrevet ord...


...med steiner på bakken!


Vi måtte granske fenomenet!


Se den store steinvarden noen har laget!
Det har tatt tid!


Så måtte vi i fjæra.


Massevis av flotte og flate steiner!


Mange har lekt seg med dem.




Her ser vi inngangen til
Skarvbergtunnellen.

Herlig stein.
Herfra bar det til Olderfjord,
over Hatter, til Skaidi.
Og her måtte jeg betale 24 kr for
tevann, mens en kopp kaffe
kostet 22 kr!
Jeg tok ikke te på kafeen,
for de hadde bare en sort,
og det skulle jeg straffes for...
Så bar det over Sennalandet...

Her er vi kommet til
Aisseroaivi (ikke helt riktig skrevet).

Her holdt de på å jage rein over veien.
Massevis av sulten rein.

Denne karen ser nå godt ut.

Det må være en lederrein
som har blitt stelt godt med!
Vi var hjemme hos oss om
ettermiddagen søndag.
Håper dere har hatt ei fin helg!


Ingen kommentarer: