tirsdag 30. juli 2013

Sommervarme



I går var det varmt. 
Her viser termometeret 28 grader, 
men noe senere var det 31!
Og det i skyggen!
Ikke mye man orker når det
 blir så varmt.

I dag var det 24 grader, og levelig.



Disse staudene kom fra pakken med
 blandede staudefrø fra Tyskland.
Nå begynner jeg å tro at det er 
lammeøre, og da står disse 
plantene alt for tett! Må plante om!


Her er lammeøre som jeg har fra før,
og dette er en plante, bare.


Vakker, syns jeg, men den trenger plass.


Nå blomstrer malvaen, jeg har mange hvite.



Og bak malvaen er rød ridderspore,
der har den holdt til i flere år.


Paprika.


Sjokoladetomat - her har jeg fjernet
 mange tomater som begynte å råtne nederst...


Kirsebærtomater.


Prestegårdsrosen blomstrer nå.
Vi har også plantet den rosa 
prestegårdsrosen vi fikk fra 
Snefrid på Sørlandet.
Den har stått i potte til nå, 
for å etablere nytt rotsystem,
og nå vokser den fint.
Vi gleder oss til å se den
i utfoldelse!



Det blomstrer i røysa nå.


Og her er stien med en
 gunneraplante.
Jeg leste om gunnera på nettet.
 Planten finnes i mange slag, og jeg 
vet dessverre ikke hvilken jeg har.
Men en gunnera jeg fant, vokste i sone H2!
Og Kjempegunnera er oppkalt etter 
biskop gunnerus i Trondheim (1718 - 1773).


Denne overvintrer altså ute i sone H7.
Det skal den ikke kunne, men altså.


Til slutt en annen yndling: Engnellik!

Ingen kommentarer: