lørdag 4. juli 2009

Gammel hestesko

Dette er fjøsdøra på Oppgård.


På den henger en gammel hestesko.
Fra gammelt av skulle den
henge med åpningen opp.
Lykken skulle ikke renne ut!


På husdøra henger også en hestesko.

Disse hesteskoene kunne godt være rustne, det gjorde ikke noe, for folk kom ikke borti dem når de hang så høyt.

Ellers var det ikke populært å la rustne ting ligge og slenge slik at man kom borti dem med klærne.
Hvis man fikk rust på klær, fikk man det ikke bort.
Og en annen lei ting: Vasket man et plagg med rust på sammen med ett plagg uten rust, kunne rusten smitte over! Skrekk!
Derfor hadde man ikke rustne ting i huset eller ute stående.
Rustne ting ble tørket godt og oljet.
Det gjaldt å stoppe rustprosessen, ellers rustet tingen opp og mistet sin styrke.



6 kommentarer:

Greta sa...

Bestemor fortalte meg også at hesteskoen skulle henge den vegen. det betydde lykke.
Vi er så mye meir skjødesløs med tingene våre nå. Bryr oss ikkje om vi slenger fra oss ting, ser i alle fall slik ut enkelte steder

Anonym sa...

.. og jeg lærte at hesteskoen skulle henge med åpningen ned, så lykken rant i hodet på den som gikk under.. :-)

PRUNELLA

sipusa sa...

Ja, jeg har også lært at lykke ikke skulle renne ut.
Jeg tror at vi har alt for mye tilgang til ting nå, det er billigere å kjøpe nytt enn å reparere det man har til og med, så det er ikke rart man er blitt slik...dessuten; hvor mange kan reparere selv nå for tiden?

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

I sverige ska öppningen också vara uppåt :) Det är så charmigt med hästskor.

mormonsen sa...

Ja, jeg har bivånet mange diskusjoner om opp eller ned. Argumentene for buen opp var at lykken ikke skulle fly ut av huset.
Og rust ja, det var den store skrekken! Ikke minst når klærne skulle henge til tørk på diverse improviserte og heimelaga stativ!
:)

Tussetrollet sa...

Jeg tror alle hesteskoer jeg har sett har hengt slik som denne, slik at lykken ikke skulle renne ut.
Men så har jeg hørt en annen historie, jeg husker ikke fra hvor, men ifølge den historien skulle hesteskoen henge den andre veien, med åpningen ned.

Slik husker jeg historien: Hesteskoen skal være en hest's avtrykk på døren til for eks et gjestgiveri. Hvis oppholdet på gjestgiveriet hadde vært tilfredstillende, slo hesten på døren med et forben, slik at avtrykket av hesteskoen hadde åpningen ned.
Hvis oppholdet ikke hadde vært tilfredstillende, sparket hesten på døre med bakbena, slik at avtrykket av hesteskoen kom med åpningen opp.

Jeg har en stor flott hestesko uti skjulet. Kan jeg bare henge den litt på skakke tro....