torsdag 24. september 2009

Fretex i Tromsø, og bekymring for lillepusen...

Tirsdag, før vi hentet kattungen, var vi i Tromsø.
Jeg var på Fretex, selvsagt, men ble litt skuffet.
Det var færre ting, og de var dyrere, men jeg fant nå litt.



Dukken her er ikke så gammel, og hodet hennes hviler på ei babypute som jeg skal bruke som fyll i underlag for pusen, i en kurv.
Så fant jeg ei svensk vevebok!
Den heter: 100 modeller att væva.
Boka er utgitt i 1985.
Jeg vil vise noen sider derfra:



Først må jeg si at dette minner meg om Birgittas veverier!
Dette er Løparvæv i oliksidig kypert.




Julløpare och tablett i tuskaft.




Halvlinneduk i tuskaft.



Rutig klut i tuskaft.




Løpare i oliksidig korskypert.




Her er en snipp av Løpare i dræll, men så kom lillepusen og ville ligge nær meg, og apparatet liksom drog seg over til ham!




Skyldbetynget?




Trasmatta i tuskaft...




Finnvæv.



Bildvæv, faktisk vevd med mattefiller!
*********************************

PS: Kattepusen har ikke fått navn enda.
Han har kastet opp i dag. Mye. Alt han har spist av kattemat, tror vi.
Og han spiste med god appetitt, både i går og i dag.
Han er enten ikke vant til tørrfor, eller han har en feil i lillemagen sin.
Noen som kjenner til problemet?
Han er tynn i den lille kroppen sin, under all pelsen.
**********************************
NB!
I morgen klokken 18.00 trekker jeg hvem som skal få frø av himalayafotbladplanten!

8 kommentarer:

Mira sa...

Uff da, har lillepus vont i magen? Min lille pus hadde mark i magen når han kom her, såg det i avføringa. Kan det være at pusen din trenger ormekur for innvolsmark?
Da må du uansett ringe veterinær for den medisinen er på resept nå.Spør om råd hos veterinær.Ellers er det viktigt at pus drikker nok når den får tørrfor.
Håper du finner ut av det. For ein nydelig katt som han fortjener det beste. Noe han tydelig får hos deg.

Klem fra Mira.

Ingun sa...

Han er sikkert kvalm. Gi mark-kur, pasta. Kjøp våtfor for kartunger og melk for kattunger. Dette får du i litt større matvarebutikker. Voksenfor og tørrfor blir for voldsomt. Sveller mye det tørre...

Lykke til!

Turid sa...

Hei på deg og takk for sist- vet du ka - æ tror lille pusen din har mark i magen, snakk med veterinær så får du mark kur. Prøv å følg med bæsjen til katta (ikke veterinæren he he), for å se om det evt. kan være noe der.
Har selv opplevd akkurat samme symptoner på en kattunge vi hadde for noen år siden.
Forøvrig ligne lillepus på gammelkatta vår, han heter forøvrig Mathis Truls Grønbech.
Full skjerpings her hos mæ nå , tida for blogging er kommet til mæ -igjen.
Lykke til med lillepus!!
Håper det kommer en lege bulletin om tilstanden til lillepus etterhvert.

Laila -Karin sa...

Herlig liten kattepus.
Nå behøver det jo ikke være mark, men ganske enkelt forskifte,
Vist han brått for noe annet en det han er vant til så kan det slå seg på magen. Gir du tørrfor ladet bløtes litt med vann, Katter skal ikke ha melk , men vann.
Ormekur får du kjøpt uten resept ,
Jeg bruker den på tube.
Håper det går bedre etterhvert.
Klem

charlotte sa...

Takk for en koselig kommentar i bloggen min! Så heldig du er som har funnet vevbok på Fretex, vevbøker er nok ganske sjeldent å finne. Håper det går bedre med kattungen!

Judith sa...

Alle kattunger skal ha ormekur har jeg lest. Så det er sikkert lurt uansett. Enig med dem over, snakk med en dyrlege.

Kjempesøt pus! Katter er koselige å ha i hus. Vi har to :-)

Jorun sa...

Forskifte skaper nesten alltid problemer.
Jeg har ikke hatt katt på mange år nå, men har hund, og da vi fikk henne hadde hun kostant diare og oppkast. Dyrlegen mente hun var alvorlig syk, men jeg mente det var foret.
Det viste seg etterhvert at hun tålte ikke tørrfor... Og levde lang tid på kokt ris og kylling, før vi kunne gå over til hundemat på boks.
Hun tåler fortsatt tørrfor dårlig, og nå er hun 6 år gammel...
Muligens en type allergi/intolleranse for noe tørrforet inneholder.
Men det er nok best om pus kommer seg til dyrlege ja...

Så kjempeheldig du har vært med den vevboken da, der var det virkelig mye fint!

MITT FARGERIKE sa...

Trur også på makk i magen. Kattar kan ofte få litt hes/uklar mjauing når dei har makk. Håper lille pusen bli fin igjen. Ha ei fin helg!