mandag 28. juni 2010

Grytekluter!

Jeg har blitt utfordret av Strikkebesta!
Den kom opprinnelig fra Ane på
bloggen Hagebø.
Ane skriver på et innlegg 19.mai:
*
"Alle som prøver denne oppskrifta,
skal skrive eit innlegg om gryteklutar
på bloggen sin, eller skrive ei anna
oppskrift på gryteklut,
sende utfordringa til tre medbloggarar
+ gi eit vink til meg om du er med.
Kor mange ulike gryteklutoppskrifter
kjem på trykk?"


Dette er gryteklutene Ane hadde
oppskrift på. Du finner den hos
hennes innlegg av 19. mai.
Jeg strikket dem i bomullsgarn,
en rosa og en orange tråd sammen.
*
Grytekluter
er en nødvendighet på et kjøkken
hvis man ikke vil brenne seg
eller bruke håndklær eller sokker...
Jeg har en del:


Disse fikk jeg ei jul fra min datter.

Hun hadde laget kjøkkenløpere
i samme stil.
Jeg har nesten ikke hatt hjerte til
å bruke dem.




Disse fikk jeg av Maret i Strikk med...
Nydelig vaffelhekling!
Jeg fikk også ett par av Bestemor Drillo,
men de er pakket ned i juleeska og
stablet på mørkloftet!



Denne fant jeg bare en av, men

de var kjøpt på et loppemarked!



Jeg rev mattefiller og heklet disse, de
ble litt lange og røffe, men de er tykke
og hindrer deg i å brenne deg!


Disse er gamle. Jeg laget dem av
kopphåndklær med fyllmasse mellom
lagene. På den ene delen sydde jeg
på et hjerte først, før jeg sydde
sammen alle lagene og kantet
dem med kantebånd.



Disse er de eldste jeg har.
De er sydd av dobbelt lag med
golvtuer med et applikert rødt
hjerte på.
Kantebåndet er begynt å slites
hull på...
*
Men nå har jeg laget et nytt par:

Slik gjorde jeg det:
- La opp 84 masker rosa bomullsgarn
og pinner nr 2,5.
- Strikket rundt med to farger, 3m rosa,
3m hvitt, byttet etter 3 omg.
-Felte av med rosa etter 35 omganger.


- Strøk gryteklutene.
- Heklet en enkel kant med staver rundt
hele grytekluten, i åpningen
passet jeg på å hekle åpningen sammen.
- Heklet opphengsløkker.
-Dampet gryteklutene...



Slik ble de seende ut!

*
Så skal jeg utfordre tre nye bloggere!
De skal hekle Anes gryteklut.
De skal skrive om grytekluter,
eller lage et par nye, og beskrive
fremgangsmåten. (Eller begge deler.)
Så skal de utfordre tre nye, og gi Ane
et hint om at de har hatt et innlegg
om grytekluter.
*
De tre er:
- Greta i bloggen Gretas hobby
- Sonja i bloggen Sonjas side
- Bodil i bloggen Handarbeidsglede
*
Så skal jeg gi beskjed til de tre
og til Ane!










23 kommentarer:

STEINKJERRINGA sa...

Heisann sveisann i regnværet! Storproduserer du grytekluter eller viser du frem de du har. Her er det liten aktivitet på håndarbeidsfronten, men nå lager jeg meg nytt arbeidsrom (trangt), så da blir det saker etter hvert.

syogstrikbodillen sa...

Hej.
Her var der mange fine grydelapper,
og jeg må sige det er nogle spændende planter du har.
Morsomt at det lykkes med spiringen!
Den du kalder bestemorglæde er også ny for mig. Er det en stueplante?

Greta sa...

Her var det masse grytekluter her:)
Skjønne dei nederste du har strikka i det siste. Lekkre var dei. klem

Tovepia sa...

Du skal ihvertfall ikke brenne deg på fingrene! Mange flotte eksemplarer av arten du viser her.

Sol, varme, regn, torden og lyn er dagens vær;) Klem fra meg;)

barnigjendesign sa...

Ang. grytekluter har jeg nettopp sydd et skjørt med dekor av en gammel gryteklut. Noen nye kommer jeg ikke til å lage på en god stund, jeg har et lager som min mor lagde for 20 år siden. Spennende frø du har plantet, vær glad du ikke har mordersnegler, de er en sann plage.

Ha en fin sommernatt!

Petrinetrollmor sa...

Hei igjen ! Skal seie du har mange grytekluter og fine var dei også. Kan godt forstå at du nesten ikkje ville bruke dei du hadde fått av dattera di, dei var skikkelig flotte. Ein påbegynt klut har eg som regel i veska til en kvar tid. Det er kjekt å sjå kor det spirer og gror hos deg.

Ha en fin sommarkveld vidare!

Barbros lille atelier sa...

Det var litt av en samling fine grytekluter! Grytekluter er helt uunværlig:-) Likte spesielt godt de tykke gryteklutene. Super ide!

Klem

Grethe sa...

Så mange fine grytekluter du har. Her er både heklet og strikket og sydd - så alsidig du er. Ønsker deg en fin uke :0)

Greta sa...

Det var ingen tekst på innlegget ditt sist eg såg det.
Eg skal vurdere utfordringa di, men det vert ikkje no. Eg har planer om en hel del grytekluter litt seinare utpå året. skal heller kome tilbake da. Glemmer eg det så minn meg på det.

takk for hyggelig kommentar både den som kom frem og den som ikkje kom. Det er tanken som teller vet du.
Ja, vi er galde i kvarandre.
Ha ein flott dag

Siri @ Strikk og tøys sa...

Oj, her var det mange flotte grytekluter! Inspirerende :-)

Bodil sa...

Hei! Tusen takk for utfordringa. No har eg allerde fått den hos Strikkebesta i bloggverda, og eg har eit innlegg om gryteklutar under der du har kommentert. Så mange flotte gryteklutar du har, og så fine dei er dei du har strikka :) Ha ei fin veke :)

Black Iris sa...

Tusen, tusen tack för utmärkelsen jag fått från dig.
Jag har inte riktigt haft möjlighet ännu att göra något med den men nu har jag i alla fall sparat ner den.
Så himmelens många pannlappar du samlat på dig och fina är de också.

Kram Maidi

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Mange flotte grytekluter!
Fint det vaffelmønstret:))
Fortsatt fin sommeruke til deg!

Birgitta sa...

Vad roligt att du visar så många fina grytlappar. Man kan aldrig få för många av den varan.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Dorthe sa...

ÅH så mange fine grytekluter og de rosa er jo nydelige:) De frøene i innlegget under ser jo spennende ut. Du får ta bilde etterhvert som de vosker. Hvor har du fått de frøene fra?? Ha en riktig fin kveld

Sonja sa...

Jeg tar gjerne den utfordringa, hvis jeg kan vente til sommerens aktiviteter er unnagjort.
Sonja

Anonym sa...

Jeg har noe til deg på bloggen min.
Klem fra Mio

Maret sa...

Gryteklutar er alltid greit å ha, men det er nok ikkje eg som har hekla dei fine i vaffelmønster. Det var Grethe, som også var med på Strikketuren...
Eg har fått make, i påskefarger, dei ligg på hytta..

Ha ei flott veke.

Stubbetufsa sa...

Hei, Maret!
Det er jo helt rett! Grethe kom med dem til meg etter å ha sittet og heklet for hårde livet!
Jeg forbinder bare hele hurtigruteturen med deg, jeg!
Klem!

Solveig sa...

Her var mange flotte grytekluter - mange er nesten for fine til å brukes. Skal si dere har en spennende hage - en slik det er spennende å gå rundt å titte i. Kos deg med alle blomstene dine. Det må jo bare bli et praktfullt syn etter hvert.

Moan sa...

Mange flotte "eksemplar" av arten!
Håper ting spirer og gror i veksthuset ditt.

Ugla sa...

Grytekluter er morsomt, og her var det mange fine. Tror jeg må ta en blogrunde og sjekke ut de andre her også :-)

Evashusotorp sa...

Trevligt med en till som gillar pannlappar, man kan aldrig få för många av dom.
Kram Eva