søndag 18. april 2010

God helg! Og frøplanter...

Jeg ønsker dere en god søndag
med sol i kropp og sjel!


På loftet hos meg står små frøplanter.
De har spirt for ikke så lenge siden,
og nå står de tre eller fire sammen
i småpotter, omplantet eller priklet.
Her er det lyst og kjølig, så de ikke
skal bli lange og slengete.



Disse står bare en og en, det er chiliplanter,
og forventes å stå i en større krukke etter
hvert. Jeg har tatt bort blad 3 og 4, for at
det skal komme ut små greiner i
bladfestet, og sånn bli en tettere plante.
De ser litt tørre ut...




I et annet loftsvindu står flere
solelskere!



Stemorsblomster, alltid blomstrende
med smilefjes hele sommeren, vel og merke
hvis jeg husker å knipe av de visne
blomstene før de setter frø!
*
PS.: Himalayafotbladene har enda
ikke spirt! Tålmodighet er en dyd
som trengs i hagearbeid...
*
På kjøkkenet står flere frø til spiring,
det er nesten ikke plass til å lage
mat der...





15 kommentarer:

Ruths datter sa...

Så flink du er. her har du sådd deg masse gleder til sommeren.Ikke noe er så koselig som det en selv har starta fra frø eller avlegger.Ønsker deg god blomstring.

Muffin sa...

Hva skal man med mat på kjøkkenet når man har spirer? Plantene dine ser flotte ut, blanke og trivelige med god, sterk grønnfage. Lykke til!

Annelis hantverk sa...

Så härligt att få följa med hur plantorna växer och blir till vackra blommor. Här hos mig kommer det mera snö nu, så väntan är lång på våren.
God helg!

Laila -Karin sa...

God morgen.
Flink du. Jeg har så liten plass men tenkte jeg skulle forsøke meg med noen frø.
Ute snør det og marken er hvit.
Ha en fin søndag.
Klem

Turid sa...

Du har litt moll å styre med , ser æ. Skal nyte alle fine fargan når æ kommer å ska drikke kaffe i drivhusdøra hos dæ.
I dag blir det skitur på mæ , en tur til hytta.
Ha en fin søndag!

Unknown sa...

Vad härligt att ha sommaren på gång på ett helt bord! :-)

Greta sa...

Så flink du er. Skulle gjerne hatt noen blomster og slikt eg og, men kjem liksom aldri igang. Tenker kvar høst at til våren skal eg plante frø, slik eg gjorde da vi hadde hus. Det har ikkje blitt enno. ja, ja får kjøpe meg non blomster etter kvart.

Kjekt å sjå at andre får det til å gro.
Ha ein flott søndag.

Som dagene går sa...

Har sådd bittelittegrann, men (sukk) fant ike malva eller laveterafrø. Liker så godt den panten. Mente jeg tok frø i høst, men... Skal så blomkarse om litt.
Flott søndagsvær så det frister med en tur.
Klem!

Maj sa...

Jeg må tilstå at jeg blir litt missunnelig når jeg ser sånne små potter med spirer i. Jeg har drivhus som ikke har vært i bruk de siste årene pga mye overtidsjobbing i april og mai. Men nå har jeg det ikke så travelt lenger, så kanskje man skulle ta opp igjen den hobbyen igjen? Det er så koselig å sitte i drivhuset og prikle når det snør ute :-)
Skal kikke etter drivhuset ditt til sommeren, vi skal til Finnmark på sommerferie istedet for Bottenviken. Jeg har faktisk ikke vært nord for Nordreisa i voksen alder, og enda bor man i nabofylket. Første stopp blir i hvertfall Alta og det nye badelandet som åpner der til sommeren.
Ha en fin søndag.

Tigris Predikantan sa...

Ja, du jobbar verkligen på du! *ler*

Unknown sa...

Du er jo fantastisk flink, jeg kommer aldri så langt selv om jeg har lyst.
Kan de ikke stå i drivhuset nå da?

Grethe sa...

Så mange flotte planter, så flink du har vært. Nå venter dere vel bare på sol sol sol og varme. Fortsatt fin søndag :0)

medina sa...

Så flink du er med såingen. Jeg sår litt jeg også ,men ikke så mye som du:)

Merethe sa...

Mange deilige små spirer hos deg ser jeg. Har noen småttinger jeg også. Deilig med vår. God søndagskveld. :)

Solveig sa...

Blir nok fint når snøen forsvinner. Du er jo rene gartneren. Sår også litt, men ikke i så store mengder. Ha en fin uke!