søndag 12. september 2010

Springfrø og balsamin... full forvirring


Dette er det jeg feilaktig kaller springfrø.(Springfrø er gule!) 
Denne planten kan bli et par meter under gode forhold i Nord-Troms, men når den vokser på skrinn grunn, blir den bare ca 50 cm.
Når frøene er modne, spretter de av gårde  og vokser opp neste år!


På norsk kalles den kjempespringfrø, og den er svartelistet som en invaderende og selvspredende plante i Norge, opp til Tromsø.


Latinsk navn: Impatiens glandulifera, innført fra Himalaya.

Dette kaller jeg balsamin.
Bildet er fra Lord Nelson.
Den var brukt som stueplante i gamle dager, og på 70-tallet fikk jeg den fra en nabo som frø.
Det latinske navnet er Impatiens balsamina.
Planten er ettårig.


Dette er også balsamin.
I Finland kaller de planten mummonpalsami.
Det er en gammel potteplante.
Puutarha.net selger frø av to sorter.
Bildet er fra dem, og sortsnavnet er Olavi Niemi.


***

Men på nettet kom jeg over et dansk nettsted hvor de kalte kjempespringfrø for kæmpe-balsamin, og da er det klart at det blir forvirring. En svensk blogg kalte også kjempespringfrø for balsamin - og jeg lurer da på hva de kaller balsamin?

***

En annen ting er at begge plantene tilhører familien Balsaminaceae.


Ble du forvirret?

8 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Den kan bli hissig av seg - det har jeg erfart. Men vakker er den:)

Anita Tørmoen sa...

Det er forskjellige planter i samme familie:
Familie: Balsaminaceae

Arter: Impatiens pariflora
( balsamin )

Impatiens gladulifera (kjempespringfrø)

Impatiens noli - tangere (springfrø)

Petrinetrollmor sa...

Forvirret, eg ? Det første bildet ditt er balsam for sjela :) Nydelig !!

Ha en flott søndagskveld :)

Som dagene går sa...

Da jeg var barn, husker jeg at mamma brukte å så Balsamin som potteplante.

Unknown sa...

Kärt barn har många namn,springfrö kallar vi här i Hangö för Indisk balsam,på finska balsamikukka=balsamblomma,jag har utrotat den från vår gård,den fanns ju överallt.
Tag väl hand om dig!
Kram!

Anonym sa...

Den kallar vi jättebalsamin och den växer otroligt fort och i mängder. jag kan förstå att den är svartlistad, sprider sig snabbt. Vi har den på gården och inget annat ryms under. Bra namn, springfrö, man hoppar till när fröna sprätter iväg.

Anonym sa...

Takk for interessant informasjon

Anonym sa...

I really like your blog and i really appreciate the excellent quality content you are posting here for free for your online readers. thanks peace sandro