fredag 10. september 2010

To soldager!

Torsdag og fredag hadde vi soldager.
Fredag litt varmere enn torsdag, vi
satt faktisk på platten og solte oss
på det beste.
Men straks sola gikk bak fjellet bak
oss, ble det stort fall i temperaturen
og det tok til å dugge i gresset.

Fredag var vi på Storengneset
og plukket tyttebær, via
hytta, selvfølgelig!


Når solskyggen kom, ble det kaldt
på fingrene, og vi gikk tilbake til hytta.
Her ser vi fra Storeng mot Burfjord.


Her ser vi Kvænangstindene, Spildra
og Vassnes...



Fangsten var rød...



Én plante rakk jeg å ta bilde av
på hytta før vi kjørte hjem:
Springfrø!
Den er vakker som den dyreste orkide,
syns jeg...




Frosten har tatt potetkåltoppene, nederste
del av blomkarsen og bronsebladene,
men
ellers er det full blomstring...


Dette er sennepsfrø...



De vokser utenfor drivhuset,
og noen er høsteklare!





17 kommentarer:

. sa...

Nydelige bilder :)

Cecilia sa...

Åh, så vackert! Och härliga lingon...
Springfrö är nog det vi kallar balsamin; fantastiskt vacker men växer som ogräs hos oss!

Mormor sa...

Takk for turen !!
Flotte bilder av et nydelig landskap !
Og så fint det har blitt på gården deres, med drivhuset og beplantningen rundt omkring ;)

Drømmer fremdeles om en Nord - tur
Den som lever får se ;)

Tussi sa...

Her hos oss (i furuskogen) er ikke tyttebæra skikkelig moden enda, selv om noen er i gang med plukking allerede. Venter 14 dager til, jeg.
Lurer på den planten - springfrø - om det kan være den samme vi kaller for amerikansk orkidè? Det ser sånn ut, og den kaster frøene ut av kapslene når de er modne. Jeg mistet mine for et par år siden. Frosten kom før kapslene var modne, og ikke ett eneste frø ble kastet...
Nå skal jeg på loppis - ha ei fin helg :)

White cotton grass sa...

Det verkar som om ni haft mycket bättre väder än vi!
Torsdag & fredag har bara bjudit på en massa dimma :(

Men idag skiner solen här :)

helena

Fra det lille røde huset.. sa...

Namnam.....rørt tyttebær er noe av det beste jeg får! Særlig når den er rørt med litt eggehvite og vaniljesukker i..... Det er "styrtgodt" på vafflene det! Den blomsten var nydelig! Jeg har skrevet opp navnet, så til våren skal jeg prøve å finne den. Er det en staude? Og hvor stor blir den?
Ha en koselig helg!

Klem fra Mørekysten..

mormonsen sa...

Nydelige høstbilder. Det er nok litt skarpere i lufta hos dere enn her hos oss. Her har det ennå ikke vært frostnetter, men det dugger kraftig om natta. Så herlig det ser ut med all den tyttebæra! Det skulle ligge vel til rette for trollkrem og vafler :)
Riktig god helg til deg!

Laila -Karin sa...

Innom for å ønske deg en god helg.
Skal si du har plukket tyttebær.
Her har vi og gråvær i dag men deilig temparatur.
Skal nå putrle med litt smått inne
og ta meg en halvtime på sofaen.
Tre fire timer i døgnet blir alt for lite.
Klem

Anonym sa...

Nydelige bilder.
Springfrø var en utrolig flott plante.
Ønsker deg en fin helg.
Klem fra Mio

Rosor och Pioner sa...

Vackra naturbilder. Vad gott med lingon, själv har jag inte plockat så mycket av dem som du gjort, har fått ihop ca 5 liter, det räcker väl till lite sylt som är så gott.
Ha en fin helg

Ruths datter sa...

Så deilig med tyttebær da. Fine bilder ellers også. Håper du får en fin helg.
Klem

Bestemor Drillo sa...

Flotte planter hos deg enda synes jeg! Den orkidelignende blomsten var nydelig!! Du var den første som kommenterte hos meg og derfor kommer det en pakke om noen dager ! " Gaver på vandring " Klem til deg og god helg!!

yesheimen sa...

Vakre høstbilder du har tatt. personlig liker jeg høsten veldig godt. Men håper det er elnge til vinteren kommer. Så mye lekker fristende rød tyttebær dere har funnet. Noen timers jobb, og masse deilig tyttebærsyletetøy. Er så godt til kjøttmiddager synes jeg. Men er desverre ingen bærplukker selv da.
Du har også strikket og tovet mange nye fine luer ser jeg. Du er flink.
Og for en herlig gave, skikkelig lekker smykkepung.
Ønsker deg riktig god helg.

Klem Ann<3

malla-b sa...

Flotte bilder! Flott å kunne plukke litt og ha til vinteren.
Ønsker deg ei kjempefin helg

Anonym sa...

Hei igjen,
Så koselig at du vil være med på min Give Away.
Lykke til!
Jeg begynte å bruke pulsvarmere i vinter og synes de er helt herlige å bruke.
Ønsker deg en fortsatt fin lørdagskveld.
Klem fra Mio

Anne sa...

så flotte naturbilder:)

Viola sa...

Utrolig vakkert der hos dere! Både ved fjæra og fjorden og fjellene! :)