tirsdag 26. april 2011

Dialekter og trekning


Da er jeg klar!
Jeg liker dialektord, og det kom et helt
knippe bare om været!
Regn:
Pessregn, duskregn (hehe), regner
trollkjerringer, regner tollekniver
med odden ned, upsadråper.
Sne:
Sildasnø, rennedrev, snør kjerringer,
grynne i sne, gryinna i råtten sne.
Vind eller ikke:
Fyk rundt nåvva, blåser hatter og høy,
stavstilla, svartstilla, blekkstilla, gråe,
han går kvit på fjorden, sjelle, pjeggvind.
Været:
Kan være malabarisk eller marababel.
Han e grom i dag. Han e stygg.
Det vart skitvær.
Ja, og så var det en forklaring på koffer
vi sier HAN om været!
Is:
Blindhålke - slå på sæ blårævskinn!
Frostrøyk:
Frostgov.
Kulde:
Du må døyste dæ!

Du kan lese mer om disse ordene i
kommentarene på selve blogglotteriet,
du finner det oppe til høyre!
Jeg kan forresten føye til herfra
dobbeltstilla og stille som fett
om mangel på vind på havet !

Så var det trekninga!
Gubben hjalp til og trekte
to vinnere!


Oddi vant villmarksbestikket, og
Ulla-Bella vant gryteklutene!

Ja, dere må sende meg adressen
på -mabrisimalfakrøllonlinedottno-!

Hjertelig takk for deltakelsen, alle
sammen, også Irene uten blogg fra
sørfylket!

Og jeg lar bildet av uværet og
dialektord stå oppe til høyre,
i fall du skulle komme på
et og annet ord senere!
Jeg tar i mot med takk!

16 kommentarer:

elle-melle sa...

Så artig med alle disse dialektordene, og gratulerer til vinnerne!
En liten rettelse fra meg : Det skal være - døyste i " du må døyste dæ" og ikke drøysta. Kanskje er det jeg som har skrevet feil første gangen, jeg har ikke sjekket, men døyste er ordet.

medina sa...

Kor artig detta va å lese! Fin samling med ord å utrykk!

Anonym sa...

Artig!

Gratulere til de heldige vinnere :)

Ruths datter sa...

Grattis til vinnerne. Takk for hilsen fra deg. Alltid koselig å se navnet ditt i kommentarruta. jeg har vært innom deg hver gang du har laga nytt innlegg så jeg følger med.
Klems

Anita Tørmoen sa...

Jippi, nå ble jeg kjempeglad, for de ønsket jeg meg virkelig:))

Mayen sa...

Gratulere til vinnere! Æ sett no her og fnise litt over alle de flotte ordene. Herlig språk vi har! Klem

Det växer sa...

Hej! Vad roligt att hitta hit. Kul att du vill vara med i min tävling. Du har ett fantastiskt fint växthus. Växthus står på min önskelista. Kanske får jag ett av tomten till jul?
:-)

tubakk sa...

Så artig å følge med på din innsamling av dialektord. Språk er skikkelig morsomt!

oddi sa...

Så koselig, tusen takk! Kommer mer info på mail...

Petrinetrollmor sa...

Artig ! Eg somla meg ikkje til med denne "dialekt-innsamlinga di. Og no kjem eg ikkje på noke. Men når eg gjer det, skal eg klikke meg inn :)

Måtte le av dokke som skifta på å slikke sol ! Du har ein god og lun humor, Stubbetufsa :)

Kos deg med prikling og solslikking og snøtining. Oj, må huske å ta opp brød:)

klem

Black Iris sa...

Dialektord på norska kan jag inget om men det finns också en hel del dialekter här i Sverige som man inte förstår.
Grattis i alla fall till dina vinnare och ha ett skönt veckoslut nu..

Kram Maidi

Bestemor Drillo sa...

Artig å lese alle uttrykkene og gratulerer til vinnerene !
Ha en flott helg!
Klem!

Bestefars Verksted. sa...

Her var det utrolig mye morsomme ord om været !!!! Ikke mange søringer som forstår dette,vil jeg tro.........jeg bor jo sammen med en.....hihiiii :) Og ja,jeg bor enda sammen med rørleggeren !! Vi leier en leilighet,men får ikke styre som vi vil utenfor,så allt vi gjør må være lett å ta ned/flytte på.....huseieren kan ikke fordra blomsterbed,skjønner du......så her går det i krukker og kasser. Snart er plattingen full av dem,og vi må sitte på plenen....hihiiii :) GOD HELG til deg og dine :)

Brit Strikkenerd sa...

Morsomt med dialekt ord:) i vår kommune har ei samla ned MANGE i en hel bok som vi har stor glede av å bla i :) Ønsker deg en riktig god helg:)

Spurven sa...

Lenge siden eg har vært innom deg, skjønner eg - vi må visst få oss nettforbindelse der vi var hele påsken..

No skal eg lese meg opp på ord og uttrykk:-)

God helg, Stubbetufsa!

Klem fra Spurven

Tulip sa...

Gratulerer til vinnerne!

her har jeg ikke gått i tog... og heller ikke hørt noen 1.mai tale. men dagen har vært fin likevel.

Kos deg denne uka!