fredag 3. juni 2011

Bjørk - og plantebytte


I dag stoppet jeg på Storeng etter å
ha besøkt min gamle tante i Burfjord.
Det er bare 10 min å kjøre dit jeg bor,
men likevel har bjørka skutt bladene
mer ut her enn oppe på Brødskiftet.
Kvænangstindene i bakgrunnen.


Og se her: Betula pubescens,
vanlig bjørk, på sitt beste!
Den lukter så godt nyutsprunget!
Og det er nå, om våren, man kan
raspe seg en neve nyutsprunget løv
og trekke seg ei kanne deilig te!
Man kan også tørke løvet og ha
litt vårsommer til vinteren!
Teen ansees som vanndrivende uten
å være en påkjenning for nyrene!


Denne teen er også litt desinfiserende!
Og med de gode luktestoffene fra
harpikskjertlene må det være godt å
ha litt avkok i badevannet!


Bjørk kan også brukes på forskjellig
vis til plantefarging!
Bjørkesevje kan tappes om våren og
kokes inn til bjørkesirup som er fin
å søte te og annet med.


Men se!
Her har noen gnagd never og bark
av treet i vinter!
Det var mye lemen, mus og til og med
jordrotter på ferde her i vinter, og de
har tatt for seg alt de fant under sneen.


Triste greier!


Og at de har klart å få i seg nevra?
Den er forresten god til å lage ting av,
om det er neverbokser, neverlur
julekurver, smykker, kurvfletting 
eller annet som finner veien
forbi et kreativt sinn!


Av røttene kan man lage ting som flettes.
De tynne røttene kalles for tæger,
og de flinkeste kan lage vakre smykker
i tægerfletting.


Tynne kvister kunne om våren lages til
visper, da er det lettest å få av nevra.
Bjørkeved har også høy varmeverdi, og
er uvurderlig på peisen, den spruter
ikke som f. eks. gran.

(Opplysningene om bjørka er stort sett hentet fra boka
Nyttevekster i ny og gammel tid, av svenske Birgitta
Carlberg,utgitt av J.W.Cappelens forlag i 1981.)



Bjørka har alltid stått mitt hjerte nært,
og det var derfor jeg begynte å lage
betulanissene/ bjørkenissene eller
skognissene. De skal (i mine øyne)
passe på bjørka, men de har hatt en
vanskelig jobb i vinter!


Til slutt vil jeg vise et bilde fra
parkområdet utafor Flerbrukshuset i
Burfjord i kveld etter kl. 18.00.
Her er det hagelagsmedlemmer i sving
med å bytte planter, noen delte stauder
og noen frøsådde planter! Vi fikk
til og med et nytt medlem på stedet!
Viva Kvænangen!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Bjørkeblad-vin er fantastisk bra. Det lukter også veldig godt av den. Så bjørka kan brukes til mangt,,,
Nelly

LovisaTendensen sa...

Oi, her var det mye god lærdom og fine bilder. Jeg vil nok se på bjørka med andre øyne heretter ;))

Rigmor sa...

Jaha, då har jag lärt mej något nytt...björk är inte bara att pryda med vid högtider på sommaren och elda med på vintern!!
Förstår att det varit en svår och hård vinter hos er också för alla smågnagare, och kanske det hör till naturens kretsgång att de ska hålla efter lite björksly också, fast visst ser det trist ut!
skulle gärna vilja ha varit med på plantbytardagen!! Nu har jag ju inte så mycket att byta med...men något skulle jag väl ha kunnat köpt i allafall, det är jag ju duktig på...*skrattar*!!
Ha´en fortsatt bra helg!!
kram

Tussi sa...

Så fine bilder!
Og hvor ble det av nevra, ja? Trodde ikke disse gnagerne spiste den.. Kom til å tenke på et TV-program for et par år siden, hvor de skulle gjøre opp bål, og en ung mann fikk beskjed om å finne never. Han visste ikke hva det var, og måtte få det forklart... Heldige er vi som har natur rundt oss!
God helg til deg :)

Turid sa...

Mye nyttig info her -både til invortes og utvortes bruk.

Turid sa...

Bjørka er nydelig - har tre stykker i hagen - og at den kan brukes til mangt forstår jeg nå. Men huff som smågnagerne har skamfert noen av dem hos dere! Ser av forrige innlegg at det gror godt i drivhusene dine - spennende!
Ha en fortsatt fin helg!

Anita Tørmoen sa...

Så koselig med plantebytte:) Håper du fikk tak i noen godbiter:)

Tulip sa...

Ja da lærte du meg noe nytt om bjørka...Hmm, det var utrolig så mye man kunne bruke alle delene til!

Å, får hjemlengsel når jeg ser bildene av flerbrukshuset...Skal feire konfirmasjon der neste helg! Blir koselig å se familien igjen! :)

BirtH sa...

Takk for mye nyttig informasjon! Jeg drikker mye urtete, så bjørkete har jeg også smakt. Men jeg har ikke sanket bladene sjøl. Kanskje jeg skal prøve meg på det i morgen ...

Bladene på trærne er finest tidlig på våren, synes jeg. Når trærne er lysegrønne er det vakrest.

Takk for hyggelig kommentar på min blogg! :-)

Smykkas sa...

Her er det bare å suge lærdommen til seg.

Lager du selv noe i never? Jeg synes det er så flott.

Klem

Ruth sa...

Her var det masse jeg ikke visste fra før.Masse nyttig opplysning.

Her står rogna i full blomst nå, vi har full sommer her, bortsett fra været da. Bare 6 grader ute nå og surt og kaldt.

Elin sa...

Hei ! Masse flott du hadde skrevet om bjørk. Jeg har brukt bjørk til plantefarging med godt resultat. Takk for fin komentar på bloggen min!