lørdag 18. juni 2011

Det arbeides på småbruket...


I morges startet jeg dagen med en
tekopp på plattingen, lettkledt i
kortbukse, men med ei skjorte over
BH-en, for jeg er enda ganske rød
på ryggen fra onsdagssola...


Bak meg kan dere se hva gubben har
holdt på med i går! Det skal bli et
nytt blomsterbed bak plattingen, for
det er så mange planter igjen...

 

En rabarbra vurderes kastet,
for vi har så mange!


Det kommer til å bli flott med de
digre steinene bakom...
Her var det noen løft, ja!


Han har kjørt noen lass med mold fra
det gamle hønsehusutkastet (les:
Kompostert hønseskit), og noen
lass med  mold fra kompostert
kuskit fra møkkakjelleren!
Det skal bli voksekraft i det bedet!


Dere ser, det har vokst mye her!
Plenen er slått et par ganger, men nå
er sannelig løvetanna i blomst igjen!


Sommergrønt!
Og enda mye sne i fjellene.


Gubben har satt noen poteter, men noe av
 potetlandet har han laget til nytt
jordbærland.
Noen hauger med jord som er spadd
opp fra bedet ved plattingen, har her
kommet til nytte som hullfyll...
Det er jo valgår, å nei, det heter listefyll!
Blir ikke det det samme, da?


I går drev jeg og rusket ugress fra disse
bedene, og plantet inn planter der det
ikke var noen etter vinteren.


Her sett fra en annen vinkel.


I det øverste av disse bedene er det altså
at himalayafotbladene står...
Og i et bed ved potetlandet som vi
kaller for barnehagen!


"Stien" har jeg drevet og luket og
plantet i i tre dager minst!


Ei lang vannledning kommer fra
nedsida av fjøsen og opp til hit jeg
står og tar bildet.
Vannet kommer fra elva, og det
varmes opp av sola i den lange
ledningen, og det er nyplanta planter
glade for!


Fra drivhuset mot potetlandet.
Her har gubben drevet og måket fram
noen store steiner som han har laget
blomsterbed mellom.
Jeg gleder meg til å se når plantene
vokser til!
Bare det ikke kommer sne!

I dag kom mygga for fullt!
Gubben har gjort bedet bak
plattingen ferdig, og jeg har plantet
det halvferdig!

Ingen kommentarer: