tirsdag 9. august 2011

Vollen


Jeg har holdt på å rake
vollen nede mot E6.
Det er så dumt når store
høyklumper får ligge.
Da råtner gresset under.


Det tok noen trillbårlass med gress
før jeg husket å ta med fotoapparatet,.
Denne karen gjemte seg under
en gressklump!
Her står han mot riva!


Lemmus lemmus, eller lómundr som
de sa på norrønt - en liten gnager
som lever på fjellet i følge leksikon...
Men det er jo lemenår andre året
på rad, det kan jeg ikke huske har
 skjedd før i mitt liv!


Hissig er han også, og jeg skvatt når
han hoppet høyt mot meg!
Skremmende, så liten han er!
Jeg måtte le av meg selv...


Pusemann var heller ikke helt trygg
 på karen, men sprang etter når jeg
hadde skremt den på sprang
mot grøfta!



Er det rart at pusen holder seg 
i området rundt huset?
Her skjer det jo alltid noe!
Måser, jordrotter (vånd) eller lemen!
Eller rev!
Pusemann jaga en rev ei natt
 gubben var oppe!
Reven foran og pusen etter.
Så ble pusen trett og satte seg.
Reven stoppa, skaut rygg og
holdt hodet mot bakken, mot pus.

DA gikk gubben ut for å forhindre
et eventuelt blodbad!

Pusen er høyt elsket, må vite!

Ingen kommentarer: