mandag 6. februar 2012

Rask tur til Alta i minus 26 grader.


Mens gubben tanket bensin, sprang jeg
ned mot fjæra bak bensinstasjonen i Talvik.
Dette er Talvik når du kjører ut
av tettstedet mot Alta.


Kaldt i dag.


Frostrøyk på fjorden.
Er det noe der i frosten?


Ja, det er jo en båt!
Den sees nesten ikke.


Her har jeg vendt meg mot vest omtrent,
mot Langfjordbotn.
Det ble utgang og inngang til Talvik,
jeg spurter til bilen med frosne fingre...


Der vi kjører videre, veksler landskapet
mellom svarte og hvite trær, alt etter
om frostrøyken kom mot land eller ble
blåst fra land.
Her har vi også issvuller som sprer seg
utover veien.
(De har et annet navn, men jeg husker ikke ...)


Mens vi nærmer oss Kåfjord ser vi sola!
Klokka er nesten to, og sola er rød
som ved solnedgang.


Måtte jo bare stoppe!


Her er det sol, frostrøyk og rim!


Kjempetykt lag med rim!


Åhh!


Vakkert, men farlig!


Kle dere godt!

Ingen kommentarer: