søndag 5. februar 2012

Toving og farger


Noen lurer på hva jeg mener med
at svart er vanskelig å tove.

Det jeg mener er at mine erfaringer
er at fargene tover forskjellig.
Mor Aase med lilla mageband f. eks.
tover for det meste godt, og
overflaten blir myk og ensartet.
Samme garn, men med grått
mageband, tover ikke så bra
som det første jeg refererte til.
Svart garn, Mor Aase (grått
mageband), måtte toves to ganger
for å bli fast og stødig nok.
Og det røytet mye, jeg måtte ta
ut flere ullklumper av
vaskemaskinen enn vanlig.
Svart Trysil garn,Artic, røytet også
overmåte.

Enkelte ganger kan svart ikke tove
godt i det hele tatt, antakelig
fordi det er farget to ganger,
feilfarging dekket av svart for å
få det ut til butikkene...

Hvitt bleket garn tover veldig dårlig
sammenlignet med naturfarget hvitt,
eller off-white (er det engelsk
for naturfarget?).

Grønn Mor Aase (lilla) tover ikke så
bra som hvitt, det er kanskje
spesielle fargestoffer som gjør det,
jeg vet ikke.

Man må prøve seg fram!
Og skriv opp resultatene!
Kos dere!

Lysblå Mor Aase (grått mageband)
blir nuppete ved toving.

Ingen kommentarer: