torsdag 26. juli 2012

Øyentrøst


Euphrasiae officinalis, øyentrøst,
er spredt over hele landet, 
og flere verdensdeler.


Den er ikke så stor, bare10 - 15 cm.


Det finnes flere hundre arter...


Den er en halvparasitt, snylter på andre
planter som gress og rødkløver.
Hos oss vokser den der det er hvitkløver,
og ofte i veikanter.



Den har blitt brukt til å lindre 
øyesykdommer.
Det er vel derfor den heter
Euphrasiae officinalis,
euphrasia betyr velbefinnende!

Jeg husker godt at min lille kjære
bestemor viste meg den vakre
planten som nesten ikke vistes
uten at du så godt etter!

Hun sa også at den kunne
 kurere øyeplager.


Så på grunn av bestemor tar jeg alltid
opp noen øyentrøst når jeg ser dem,
og da SER jeg nøye på dem!
De er vakre!


Ser du, det er en mann i mørke klær 
på det øverste kronbladet...


Ingen kommentarer: