lørdag 8. september 2012

Høstsysler


Dette er i fjøsen. 
Her sitter jeg godt og varmt med ved 
i ovnen og te i koppen..


Jeg klipper mattefiller!


Inne i saufjøsen står kasse på kasse 
med sorterte filler, både gamle og nye.


Alt skal bli til matter, eller 
filleryer som det kalles på "fint"!


Jeg vevde matter for fulle mugger 
og i sinne for 4 - 5 år siden, og fikk 
"frosne skuldre".
Nå er de heldigvis blitt gode igjen, og jeg 
har lovt meg selv å ta det med ro
denne gangen. 


Min tante kaller å veve matter for å
male matter, og det er lett å forstå.
Man må jo tenke på hvilke farger man 
skal bruke, hva som passer i lag.


Å rive filler er mye lettere enn å klippe.


Da trenger man gamle teppetrekk, laken,
bomullsgardiner og lignende.




Når man klipper fillene, får man vondt i 
den fingeren som holdes inni sakshåndtaket,
og da kommer man på å surre tøy rundt 
håndtaket...


Jeg tror nok jeg har nok filler snart!
God helg!


Ingen kommentarer: