tirsdag 14. januar 2014

Hvite votter, ikke tøvd


Dette garnet har ligget lenge nå.
Det er det siste kampanjegarnet fra
Sandnesgarn, Mor Aase.
Jeg strikka en prøvelapp og tøvde den,
men den tøvdes så alt for mye, syns jeg.


Nå kom jeg på at det faktisk ligna på
Lovikka-garnet jeg så de hadde fått i Alta.
Hm. Kanskje man skulle prøve?
Lovikka-garnet er ikke tvunnet så mye,
så spørs det om det er tvunnet riktig vei...


Det ble strikket et par barnevotter,
pinne nr 5,5, Lovikka-mønster.
De ble vasket og børstet på beste 
Lovikka-vis,men jeg visste ikke hvor 
hardt jeg skulle børste, OG - det hang 
en god del ull fast i kattebørsten...
Men vottene ble myke og gode, børstet 
inni og utenpå, som de var.
Oppbretten er ikke børstet.

Og vottene ble litt lange i forhold 
til bredda... Hm!


Her har jeg praktisert skrå
tungesting i kryss, de finnes i ei utmerka 
broderingsbok jeg nettopp har anskaffa meg:
ABC i broderiteknikker, BRODERI 200
broderisting, Cappelen Damm Faktum.


Ingen kommentarer: