mandag 15. november 2010

Så ble han til...


Min etterligning av tovanissen som så
mange har laget!
Han står i en haug av hvite luer for
å få et miljø rundt seg. Sne?


Her er han i mer riktige farger.
Og her kommer mønsteret:

Tovanisse
Cortina til kropp og lue,
Iglo (Trysil garn) til skjegg
Vottepinner nr 6

- Legg opp 48 m til kropp, fordel
på fire pinner.
- Strikk 5 omganger.
- Fell 2 m på neste omgang og videre
på annenhver omg. hele veien..
Skift mellom 1. og 3. p. og 2. og 4. p.
- Etter 16 omg, er det 9 m på hver p.

- Fortsett med hudfarget garn (fell fortsatt).
- Etter 8 omg. hudfarget er det 7 m på
hver p.
- Fortsett med rødt garn.
- Etter 8 omg rødt er det 5 m på hver p.
- Fellinga endres til: 3 omg rett, 1 omg.
med 2 felte m.
- Når det er 2 m på hver p, strikk 3 omg til
og træ tråden gjennom maskene. Lag dusk.

- Nederst på lua: Ta opp 28 m rundt lua.
- Strikk 1 omg rett.
- Strikk *3 m rett, øk 1 m*
- Strikk 1 omg rett.
- Strikk *3 m rett, øk 1 m*
- Strikk 1 omg. rett.
- Strikk *3 m rett, øk 1 m*
- Strikk 1 omg rett. Fell av. Fest tråd.

- Nese: Ta opp 8 m i ring midt foran.
- Strikk 3 omg. Snurp sammen
med litt garnrester inni.

- Skjegg syes på med Iglo-garnet.

- Bunn: Ta opp 48 m i bunnen av nissen.
- Strikk *3 m rett, 2 m sammen* ut omg.
- Strikk 1 omg rett.
- Strikk *1 m rett, 2 m sammen* ut omg.
- Fell *2 m sammen, 2 m sammen*
ut omg.
- Fell av rundt kanten.

- Ha plast inni hatten og kroppen,
tov i vaskemaskin på
kulørtvaskeprogram på 40 grader.

Han ble så stødig at fyll ikke trenges,
så der står han med hull under!



Her er han enda våt,
jeg klarte ikke å vente med å fotografere!


Disse løse blomstene ville folk kjøpe
 på messa til pynt på luer eller annet, orka
ikke kjøpe garn for å strikke og tove...

18 kommentarer:

hobbystua sa...

Denne var en artig liten nisse med en litt annen fasong på luen.Så mange takk for at du deler mønsteret med deg:)Så linker til deg når den er ferdig.Når jeg tittet her så ser jeg at du har produsert mye fint.
Så du må ha en kreativ og flott uke:))

Malys krok sa...

En koselig kar! Du er så flink med all slags strikk! Søte blomster også! -Margit-

Laila -Karin sa...

Bare innom for å ønske deg en fin ny uke.
Så mye flott du har laget til messen.
Kjekt at du fikk solgt litt.
Har pus tatt knekken på musen nå?
Klem

Moan sa...

Nissen er da utrolig søt!
Synd med to messer på samme dag. Alle taper på det :-(
Men det var hyggelig at du fikk solgt noe!

Anonym sa...

Jag säger det samma, du är flink med garn! Garntomtar håller i generationer, jag har en som måste vara över 60 år-.

Tussi sa...

Rund og fin nisse - han minner meg om en ekte fjøsnisse :)

Anita Tørmoen sa...

Så sjarmerende søt nisse du har laget:) Tusen takk for oppskriften.

Jannickes Hjemmekos sa...

Hei
Flott og tøff nisse - så fint at du deler oppskriften. Leste innlegget om julemessen, så dumt at den kolliderte med julemesse et annet sted. Standen din var fin. Jeg strikker og syr for harde livet. Klem

Ruth sa...

Noen sånne nisser må jo jeg også ha. TAkk for oppskriften.

Så dumt at de ble to messer på samme dag. Egentlig ganske så toskete egentlig - hva var vitsen med det egentlig? Folk asså. Men jeg syns du hadde mye fint og bra var det jo at du fikk solgt litt. Jeg syns du har så mye flott at det burde ryke ut egentlig.

Ha en fin uke videre.

Lillys stick o syhörna. sa...

Oj, så söt.
Tack för mönstret.

malla-b sa...

Kjempeflott nisse. Tusen takk for at du deler oppskrifta.
Er heilt inponert over kor mykje fint du lager. Ha ei kjempefin veke med mykje koseleg handarbeid.

mimouna sa...

Han var jo koselig. :o)

Artig å se hvordan andre gjør det på messer. De skuffene dine var lure. Og det var fint å holde alt i en nøytral farge slik at bakgrunnen ikke konkurrerte med varene.

Lumpet gjort av de som lokket bort deltakere til en annen messe da. Det var ikke snilt. Bra dere solgte en del likevel.

Mormor sa...

Så fin nisse !
Du får det til du :)
Så mye fint du lager, hvor tar du ideene fra ?

Men egentlig så har jeg jo sett du greier det utrolige ;)))

Klemmmm ;)

Tångsnällans blogg sa...

Hej! Så mycket fint du tillverkar! Tovanissen är så fin! Hälsningar från Crea

Randis side sa...

:) For en sjarm-nisse :) Har blogget om han, slik at folk kan får oppskriften. Disse strikka nissene e populære :) Ha en fin onsdag! Klem

Gry sa...

Kjempesøte nisser! Du er så flittig og flink. Vi hadde oså messe i helga som var.. mye jobbing, men koselig.
I dag har jeg en feriedag, skal kose meg, lese bloger og slappe av.
Ha en fin onsdag!
Klem : )

ide-puffen sa...

Heia på deg.
ÅÅÅ så fine nisser da. Skal lagre oppskrifta til jeg kan strikke igjen. Hvis du selger et par tre til meg kjøper jeg på FLEKKEN! Skaffer meg en ny julepynt hvert år og disse er super kvalifisert i år!!
Hei så lenge
Klem
Randi Lefthand ;)

Petrinetrollmor sa...

For ein søt nisse og takk for oppskrifta !!

Ønsker deg ein riktig fin torsdag :))