søndag 15. februar 2009

Narvik




OK - byen er Narvik!
Dette fredsmonumentet "fred er løfte om fremtid" er laget av billedhuggeren Håkon Anton Fagerås.
Jeg går ut fra at det er laget til minne om freden etter at Narvik var bombet i 1940. (De aktuelle sidene om kunstverket var ikke tilgjengelig på nettet!)
Torunn lurte på om det kunne være til minne om Hiroshima. I Oslo står et minnesmerke: 50 år etter Hiroshima, det er laget av Hagbart Solløs.




Så er det bilde fra broen over pensjonatet Spor1,
tatt mot sentrum. Vi bodde på Spor1, billig og enkelt, men koselig og rent!

Det å strikke og hekle i bilen går fint, man kan jo se ut innimellom, sånn som man ser på tv....

Det var fint å kjøre, veiene var stort sett tørre.



4 kommentarer:

Muffin sa...

Huff. jeg fryser i hjel bare jeg tenker på den skulpturen, at ikke noen har vært der med et pledd i det minste!

medina sa...

Vi har hytte ca 40 min fra Narvik, men likevel er det skjelden vi drar den veien. Kanskje vi skulle ta en Narvik tur ved neste hyttetur. Ha en fin Søndag!

Anonym sa...

Grunnen til at jeg nevnte Hiroshima var noe jeg leste her:

http://www.ta.no/pulsen/article1862859.ece

Kjempekoselig med slike utfordringer, Stubbetussa!

Som dagene går sa...

Første gang jeg var i Narvik, var for 2-3 år siden om sommeren. Tok noen bilder som jeg kanskje skal lage en reisereportasje om hvis det nå blir gjort. Har faktisk også bilde av steinen fra nullpunktet i Hiroshima.
Fint tips om overnattingssted om det skulle være aktuelt.