tirsdag 24. november 2009

Lammerull!

Til jul må jeg bare lage lammerull,
eller sauerull!
Jeg bruker disse ingrediensene:
- en slagside, beina fjernes
-kjøtt fra en bog
(Her kan man også kjøpe rullmaterialer ferdig fra butikken.)
Krydderblanding til en rull:
(Bruk kryddermål!)
- 1 toppet ts pepper
-1 ts ingefær
- 2 1/2 ss salt
- 1/2 ss farin
- 3 ss gelatinpulver
- 3 ss hakket løk eller purre

Her ligger alt klart.
Bogen er klippet (!) opp i
strimler.


Jeg begynner med å strø
hele slagsiden med
krydderblandingen, og strø på litt løk.
Så legger jeg kjøttstrimlene på
den ene halvdelen av slagsiden,
og mellom hvert lag kjøtt, strør
jeg krydderblanding og løk på.


Her er alt lagt på, og siste
rest av krydder helt over.
Videre nedover:
- Legg slagsiden uten kjøtt på
over kjøttstrimlene.
- Sy rullen med bomullsgarn
som brukes til veverenning.
- Surr tråd fast rundt rullen.
- Legg rullen i en plastpose,
og la den ligge i kjøleskapet
i 2 døgn til trekking.
- Legg den så i fryseren.
Jeg bruker å koke den
lillejulaften...





























Når rullukta sprer seg i huset,
lukter det i hvert fall jul!

19 kommentarer:

Quiltefia sa...

Hei!! Jeg leste lammeull!! Ble litt forundret da jeg så det var noe helt annet du viste!! Imponert over at du lager noe så innviklet!? Men det er viktig med tradisjoner!! Og jula kommer krypende enten vi vil eller ikke!! Ha en fin dag!! Hilsen Quiltefia:-)

Unknown sa...

Rullen ser nydelig ut. Her er alt blitt kjøpt siden min bestemor døde, det var hun som var eksperten. Har fått svigeerdatter som liker å lage dette pluss sønnen så vi får vel hjemmelagt i huset igjen.
Nydelig hjerter du har laget under. Alt du får til. tror at de var en hit på basaren. :-)

medina sa...

Det er så godt med kjøttrull, og jeg har også laget meg tre stk før helgen. Ha en fin Tirsdag Stubbetufsa!

Jannickes Hjemmekos sa...

Mmmmmm, snadder! O´Jul med din glede... Klem fra Jannicke

. sa...

Godlukta har drevet helt ned til Prunella... mmmmm....

Anonym sa...

Jeg pleier også sy rull til Jul.I fjor ble rulla så svær at jeg hadde ikke kaserolle stor nok(he he!)Men et lite problem å beregne størrelsen synes jeg.Men du verden så godt!
Og nå synes jeg at jeg kjenner krydderlukta fra Kvænangen:)
Kos deg i juleforberedelsene.For ei herlig tid!

Tussi sa...

Julens beste pålegg, uten tvil - og krafta kan man bruke i brøddeigen...

Jeg laget cous-cousgryta di i helga. Nyyyydelig!!

Tovepia sa...

Jøje meg, dette har jeg aldri prøvd, men min mor laget bestandig diverse rull, og det er jo godt!
Ha en fin dag i nord og klem fra meg;)

Ruth sa...

Jeg sitter og venter på at Tommy Gjeter skal komme med lammet vi ha bestilt - da blir det lammerull her i huset også. Jg gleder meg!

Hjertene dine er virkelig flotte og som alltid får jeg flere ideer når jeg er her - jeg skal holde utkikk etter smykker neste gang jeg er inom en bruktbutikk. Som pynt ble det knallflott. Så takk for den inspirasjonen. Ha en fn uke.

Ingun sa...

......og godlukt til Aurskog-Høland;-))
Takk for oppskrift. Mor rakk aldri å lære meg..desverre...

Turid sa...

Mmmmmmm rull- det høre med til julefeiringa, vet du .
Sydde mine med det samme vi fikk kjøttet i hus- jule rullen bruke æ å tørke noe , før den kokes- det er jule rull med julesmak for oss.
Skjønne du har vært i siget med nåla først de flotte hjertene med broderte
barnåls kvister, så har du bare skifta tråd å gått løs på kjøttrullen-he he.
Ha en fin kveld!

Petrinetrollmor sa...

Nam, nam Lammerull !! Nam,nam give me Lam ! "Fårerollj" eller berre "rollj" som me seier her eg bor, det må det vere skal en ha en riktig Jul !

Sidselsidserk sa...

Så fint at du holder i hevd gammel husmortradisjon. Jeg kjøper nok min og det er nok ikke det samme når det kommer til smak. Regner med det blir jul i huset når dette kommer på bordet ja;-)

yesheimen sa...

Hei.
Jeg har fått ny blogg, håper du legger deg til som følger og blir med videre.
Klem Ann<3

Bodil sa...

Så flink du er. Det såg godt ut. Så flotte julehjerter du har laga og. Ein fin kveld til deg :)

Anonym sa...

Her i huset er det og rullkoking på lille julaften.Det lukte jul når rullen e kokt.Er ikke så flink at jeg lager rullen selv, det er det mor mi som gjør."Ingen som lager så god kjøttrull som mor di" si gubben i huset.( han har egen avtale med ho om kjøttrull og tjukk lefse)Må vel lære det ,men så lenge ho fikse det( ho e 73år) e alt greit fra mi sie.Tenk i dag e det bare en mnd til julaften, tida flyr fort. Ha en fin kveld i nord. Hilsen Irene.

Bestemor Drillo sa...

Hei stubbetufsa ! Du vekker den dårlige samvittigheten min, jeg bruker bestandig å lage rull , men i år ser det ut som jeg må stå over. Jeg lager okserull, men fremgangsmåten er den samme! Forøvrig for noen artige hjerter du har laget! Ha en fin kveld !
Klem fra meg!

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så flink du er!
Selvgjort er velgjort:)og så kjekt til jul.
Ble så begeistret for hjertene dine, me like!!Og så flott med gjennbruk:)
Ha en fin kveld!

Torilpia sa...

Jøss .. driver du med sånt også .. ja hva er det du ikke klarer?? :o)

Har aldri prøvd meg på jule-pålegg - men faren min lager sylte i alle fall. Og en veldig god grav-laks/ørret.

Ble sulten nå .. :o)

Ha ei fortsatt fin uke - klem!