tirsdag 6. september 2011

Vi har hatt tidenes sommer!

Hagen i dag i totida:


Jeg vet at mange regner ned,
og at blomster har råtnet opp.
Men ikke i nord!


Sommerasaliaen har et uendelig
arsenal av nye, uåpnede knopper.


Altså, det blomstrer i jordbærlandet
mellom tagetesene!


Det bugner i steinhaugen.


Sett fra en litt annen vinkel.


Sitrontagetes og sommerasalia.


Pyntekorg og eplesolbrud.


Leanderklokke (Psysaloides
Lampion) innimellom solsikkene.


Digre frøkapsler...


...


...som blir mørkere etter hvert.


Sånn ser blomsten ut forfra.


Og dette er...


...kjempespringfrø! Ikke så plagsom
her som sørpå!


Enda et bilde av Leanderklokke
og solsikke.


Tusenfryd blomstrer ennå bare man
fjerner de visne blomsterhodene.


Fra drivhuset ser det sånn ut i dag.
Oppe ved bilene spekulerer gubben
over noen rustflekker.
Ringblomstene ser mer skrantne
ut nå enn tidligere.


På nersida av fjøsen er det fullt flor...


Dvergasters.


En slags søte...


...inni gressløken som kommer
opp på nytt.


Jeg sådde noen toårige stokkroser,
men her er en som har tenkt
å blomstre før jul!


Jeg har aldri hatt stokkrose, men jeg
har dårlig tro på at de klarer å
blomstre her på vanlige somre...


Over hodet er himmelen
temmelig dramatisk, kontrasten
 ble stor i motlys.
Og gradestokken står på 22 grader!


Løvemunn storkoser seg enda.
med masse nye grener fulle av knopper!


Malva har aldri blitt så stor før, men
jeg har plantet tett, og jeg har gubben
mistenkt for ekstra gjødsling!


Vakker.


Jeg syns de ser jomfruaktige ut!


Bak platten blomstrer det stort.


Det dekker for ugresset bak.


Dvergasters og hageormetunge.


Sommerfloksen kryper fram på platten.


Høye, tofargete tagetes. 


Pyntekorg...


...med vakre knopper...


...som snart bryter ut i blomstring!


Jeg er blitt så glad i denne plassen
som gubben og jeg kjøpte, og som
vi sammen har arbeidet med for
å få vakker.
Og i år har vi hatt en herlig sommer!
Sånn er det bare.


Ingen kommentarer: