fredag 18. november 2011

I morges

var vi tidlig på beina,
og skulle kjøre på en dagstur.


Klokka var ni, og da gubben skulle
starte bilen så den fikk varmet seg
litt, ble han var en merkelig klump
nede ved fjøsveggen,,,


Jeg klar med fotoapparatet,
skulle liste meg innpå.
Klumpen hadde hode og
en hornstump.
Ser veldig ut som en
nisterein!
(Nisterein er en rein samene har bundet
fast i nærheten så de kan slakte den
når de trenger kjøtt, blant annet
til nistemat.)

Og etter tre uskarpe bilder
fikk jeg bilde av en rein som
tisset av nervøsitet!


Jeg lurte på om den var frosset
i denne stillingen, men da jeg
tok enda et skritt fremover,
forsvant den bak drivhusene.


Og der kan dere se den komme
fram ved tilhengeren.


Og full fart ut porten!
Ble den så redd meg, altså?


Å, nei, var det deg, Pusemann?
Så flink du er som forsvarer
gård og grunn!
(Legg merke til at han ikke har rørt på et
halehår fra det ene bildet til det andre.
Kanskje han kan brukes til jakt?)

Da vi kom hjem i 8-tida i
kveld, stod reinen og skrapte
seg ned til gress ved porten.
Den spiste rolig og
 reagerte ikke ved at bilen
kom med lys og alt, men løp
av gårde da vi rygget, kjørte
fram og kom ut av bilen.
Stakkars rein,
glemt igjen ved
reinflyttingen til vidda...

Men vi er ikke fjellsamer,
så den er ikke vår...
Den sprang av gårde...

Ingen kommentarer: