mandag 18. juni 2012

Våronn...

Jeg har holdt på med våronna, det vil
si utplanting av planter. 
Og det ble så alt for mye i år, jeg må
nok trappe ned til neste år!



Bedene på nersida av huset står igjen.
Det nærmeste har jeg luket, men 
ikke de neste.
Og jeg har ett bed nede ved veien,  
alt på hytta og så på kirkegården...


Jeg hadde så travelt at gubben måtte gjøre
meg oppmerksom på himalayafotbladene.
Alle står i blomst, i fjor var det bare et par...





Blomsten kommer først, så vokser
 bladene opp så de står høyere enn
blomsten, og skjuler at det 
kommer en frukt der...


Gubben har satt potet, plantet ut gulrøttene
og ordnet med jordbærplantene. 
Han har rensket alle bedene mens
(og før) jeg begynte å plante ut.
På hytta har han klippet buskene 
og rensket bedene!
Ellers har han fikset ting som har blitt
ødelagt, kjørt grus til grøfta ved huset, 
dere skjønner...
Akkurat nå kom han inn og sa at
han hadde laget et petuniabed!


Her står gulrøttene, bunnen av 
melkepakkene er borte.


Og her er en stripe med jordbær, 
en med poteter, en med jordbær 
og til slutt en med californiavalmuer. 
De er mye større enn i fjor, det blir 
en fryd å se blomstringen! 

Men her er ikke luket, og neste
stripe er altså ugress i lange baner! 





Ingen kommentarer: