lørdag 25. januar 2014

Etter gjenreisinga

A`s almanakk la ut bilde av seg selv 
som ivrig skigåer i sin barndom.
Det inspirerte meg til dette:


Etter evakueringa her oppe i nord
flytta folk tilbake til fjordene i 
Nord-Troms og Finnmark i taus 
protest mot myndighetenes ønske
om å samle dem i større sentra.
Dette er brakka min bestefar og min  
pappa reiste da de kom tilbake, 
og i 1948 ble jeg født i det nærmeste
 rommet til venstre.


Så ble det bygd nye hus, 
og her vokste jeg opp.


Her er jeg bare 1 - 2 år, og jeg er 
ikke redd Frida, som hesten bak
meg het.
Frida hadde et føll, og hun var god
til å passe på det.
Plutselig en dag jeg var nær hestene
ble jeg løftet opp i luften.
Det var Frida som tok tak i klærne
mine og løftet meg pent over 
hagegjerdet og satte meg ned der.
Hun ville ikke at jeg skulle skremme
føllet...


Her er jeg 3 - 4 år, og er på min
første skitur.Store ski med 
reim over skotuppen og alt for store 
staver av ulik lengde.
Klesdrakten er i unik tripp-trapp-
stil: Nedenfra: Sko, ull-lester, 
ull-strømper, flossbukse. ull-kjole,
godt brukt og tøvet ull-kåpe 
og til slutt lue med øreklaffer og
ull-votter!

Slå den!


Ingen kommentarer: