tirsdag 28. januar 2014

Før krigen


Det er ikke mange bilder som har
overlevd evakueringa av Nord-Troms
og Finnmark.
Dette er tatt av min tante, og det har 
klart seg gjennom krig og flyttinger.
Her ser vi gamle Storeng.
Litt til venstre for midten av bildet
ser vi huset bestefar bygde, fjøsen
står bak og litt til venstre, og enda 
mer til venstre står et uthus.


Her ser vi huset nærmere.
Dette er det eneste bildet av familien 
samlet. Min far, bestefar, min onkel 
nesten usynlig i midten, så bestemor med
min ene tante på fanget 
og min andre tante stående til høyre
for bestemor.


Dette bildet har jeg vist tidligere
i en annen forbindelse.
Det er min bestemor som går
søndagstur med sine fire barn.
Gutt nummer tre er sønn til
fotografen, en nabo.
Guttene er kledt som små voksne, 
syns jeg.
Alle klærne ble sydd hjemme, 
luene ble kanskje kjøpt, for en
slik lue måtte en mann liksom ha.
Bestemor vevde tøy, sydde sjøl 
klær, eller strikket.
Hun tok seg av fjøsstell, laget
mat og gjorde ellers det som 
måtte gjøres for å overvintre
dyr og familie.
Bestefar jobbet med jorda, med
 fiske, han hadde smie og jobbet
med veiarbeid.
Også politisk arbeid deltok han i.

Ingen kommentarer: